DWA RÓŻNE PROJEKTY W ostatnim czasie można znaleźć wiele informacji o nadchodzących zmianach w prawie pracy związanych z tzw. dyrektywą work-life balance czy uregulowaniem pracy zdalnej. W związku z tym chcieliśmy zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii. Przede wszystkim należy mieć na względzie, że obecnie procedowane są dwa, niezależne od siebie projekty. Pierwszy wynika z własnej inicjatywy ustawodawcy i dotyczy wprowadzenia kontroli trzeźwości oraz pracy zdalnej, która ma zastąpić obecną regulację dotycząca telepracy (na ten moment odbyło się I czytanie na posiedzeniu Sejmu). Drugi projekt wynika z obowiązku implementacji dwóch dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady:
Na dzień 3 sierpnia projekt ustawy dotyczący tych dwóch dyrektyw nie wpłynął do Sejmu, pomimo że termin na implantację każdej z nich upłynął odpowiednio 1 i 2 sierpnia 2022 r. Odnośnie do dyrektyw, nasuwa się pytanie, czy wobec braku ich wykonania obowiązują one w brzmieniu nadanym przez dyrektywę. Dyrektywy są adresowane do państw członkowskich i wymagają implementacji. Pomimo tego, w pewnych sytuacjach ma zastosowanie zasada bezpośredniego skutku. Niemniej może to być bezpośredni skutek jedynie o tzw. charakterze wertykalnym. Oznacza to, że jednostki mogą powoływać się na zapisy prawa UE w stosunku do państwa, a nie między sobą. W konsekwencji oznacza to, że dopóki polski ustawodawca nie wdroży dyrektywy pracodawca, nie jest zobowiązany do stosowania przepisów względem pracowników, a pracownik nie może powoływać się względem pracodawcy na przepisy dyrektyw. PRACA ZDALNAOdnośnie do projektu ustawy, dotyczącego kontroli trzeźwości i pracy zdalnej, poniżej przedstawiamy część zagadnień dotyczących projektu pracy zdalnej:
Proces legislacyjny można śledzić tutaj https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12356556/katalog/12855391#12855391 (w zakresie wdrożenia dyrektyw) oraz tutaj https://www.sejm.gov.pl/sejm9.nsf/PrzebiegProc.xsp?nr=2335 (w zakresie projektu ustawy regulującego m.in. pracę zdalną). |