Miło nam poinformować o kolejnej wygranej sprawie frankowej, tym razem dotyczącej kredytu denominowanego. Sąd uznał umowę kredytu denominowanego za nieważną. Jednocześnie sąd nakazał bankowi zwrócić kredytobiorcy raty wpłacone do banku, przewyższające wartość otrzymanego kredytu. Wyrok nie jest prawomocny (Wyrok Sądu Okręgowego w Krakowie, sygn. I C 2402/22).
Jednym z wymogów uzyskania zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego UE jest potwierdzenie znajomości języka polskiego na poziomie co najmniej B1. Ustawodawca niedawno znowelizował ustawę o cudzoziemcach poprzez dodanie art. 211 ust. 5, przez co rozszerzono katalog poświadczeń znajomości języka polskiego.
Dotychczas znajomość języka polskiego na poziomie co najmniej B1 można było potwierdzić jedynie: a) urzędowym poświadczeniem znajomości języka polskiego tj. certyfikatem znajomości języka polskiego, wydawanym przez Państwową Komisję do spraw Poświadczania Znajomości Języka Polskiego b) świadectwem ukończenia w Rzeczypospolitej Polskiej szkoły lub z wykładowym językiem polskim; c) świadectwem ukończenia szkoły lub uczelni z wykładowym językiem polskim za granicą, odpowiadającej szkole lub uczelni w rozumieniu, odpowiednio, art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe lub ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Zgodnie z nowelizacją od 24 czerwca 2023 r., katalog ustawowy może zostać poszerzony w drodze rozporządzenia przez Ministra właściwego do spraw wewnętrznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw szkolnictwa wyższego i nauki. Obecnie katalog ten został rozszerzony o:
Zważając na czas oczekiwania oraz dostępność miejsc na egzamin państwowy ze znajomości języka polskiego powyższą zmianę należy uznać za pozytywną i usprawniają tryb uzyskania zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego UE. Miło nam zakomunikować o kolejnej wygranej sprawie frankowej. Sąd uznał umowę kredytu indeksowanego do CHF za nieważną i nakazał bankowi zwrócić kredytobiorcom raty wpłacone do banku, które przewyższały wartość otrzymanego kredytu. Wyrok nie jest prawomocny (Wyrok Sądu Rejonowego Gdańsk- Południe w Gdańsku, sygn. akt IX C 1411/19 ).
Do dziś tj. 31.07.2023 r. obowiązuje automatyczne przedłużanie wiz i zezwoleń pobytowych z przepisów tzn. ustawy covidowej. By cudzoziemcy korzystający dotychczas z tego przedłużenia mogli wciąż legalnie przebywać na terenie Polski muszą do końca dnia złożyć wnioski o wydanie nowych wiz bądź zezwoleń.
Warto zwrócić uwagę, iż posiadacze wiz Poland. Business Harbour jeszcze w ubiegłym tygodniu mieli bardzo niepewną sytuacje związaną z możliwością wykonywania działalności gospodarczej po upływie terminu obowiązywania automatycznego przedłużenia obowiązywania wiz i zezwoleń. O ile bowiem po złożeniu wniosku o zezwolenie na pobyt ich pobyt byłby legalny, o tyle nie mogliby oni formalnie wykonywać działalności gospodarczej do czasu uzyskania zezwolenia. Z dniem 26 lipca 2023 r. dokonano jednak zmiany definicji beneficjentów programu wsparcia dla cudzoziemców w zakresie podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - Poland. Business Harbour. Zgodnie z nową definicją program obejmuje również cudzoziemców, którzy w okresie ważności wizy z adnotacją „Poland. Business Harbour” złożyli wniosek o udzielenie zezwolenia na pobyt, uprawniającego do podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej do czasu uzyskania ostatecznego rozstrzygnięcia w przedmiocie uzyskania zezwolenia. Posiadacze wizy Poland. Business Harbour mogą więc w dalszym ciągu prowadzić działalność gospodarczą po upływie okresu jej obowiązywania, jeśli złożyli wniosek o udzielenie zezwolenia na pobyt w okresie, gdy wiza była jeszcze ważna. Innymi słowy, jeśli decyzja nie została wydana, posiadacz wizy PBH może dalej prowadzić działalność gospodarczą (pomimo upływu terminu ważności wizy), pod warunkiem, że złożył stosowny wniosek o pobyt czasowy w okresie obowiązywania wizy. Przedmiotową zmianę należy ocenić w sposób pozytywny, bowiem uzupełniona została pewna ,,luka prawna’’, która w praktyce uniemożliwiałaby beneficjentom programu Poland. Business Harbour wykonywania działalności gospodarczej w okresie pomiędzy upływem obowiązywania wizy, a uzyskaniem zezwolenia na pobyt w celu wykonywania działalności gospodarczej. |